Czym jest SEO, SEM. Podstawy marketingu internetowego

  • 9 marca 2020
  • Adrian
  • 2min czytania

Nazwy choć wyglądają podobnie różnią się w wielu kwestiach. W tym artykule dowiesz się czym różnią się działania w wyszukiwarkach internetowych – płatnych i bezpłatnych.

SEO (Search Engine Optimization) – to działania obejmujące pozycjonowanie i optymalizację strony pod wyszukiwarki internetowe. Opieramy się tutaj na działaniach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania np. Google. Choć potentant z Mountain View ma monopol na wyszukiwania to warto być obecnym w innych wyszukiwarkach np. bing czy yahoo. Jeżeli myślicie o pozycjonowaniu w Rosji warto zapoznać się z Yandex (który tam mocno konkuruje z Google), a w Czechach z wyszukiwarką Seznam. W dużym skrócie to działania polegające na spełnaniu pewnych wymagań nałożonych przez Google oraz “podnoszeniu” wartości strony przez linkowanie do niej (oczywiście według prawidłowo ułożonej strategii). Wszelkie “złe” działania mogą powodować usunięcie całej strony z wyników wyszukiwania.

Przykład organicznych wyników wyszukiwania (SEO), bezpłatne

SEM (Search Engine Marketing) – to działania skupiające się na płatnych wynikach wyszukiwania. Najprostszym przykładem są płatne kampanie w Google. Pierwsze reklamy które widzisz po kliknięciu w “Szukaj” na google.pl to właśnie płatne wyniki wyszukiwania. Oczywiście tak jak wyżej w przypadku SEO istnieją inne alternatywne wyszukiwarki. Do tego można dopisać kampanie płatne w social media np. Facebook czy Instagram. Te wszystkie działania ukrywają się pod definicją PPC (Pay Per Click). Zadaniem “Semowca” jest odpowiednia konfiguracja kampanii, ustawienie celów, analityka i raportowanie. Warto roszczerzyć tą definicję o to, że SEM to SEO + PPC. Prawidłowe działania SEO bezpośrednio wpływają na współczynniki jakości w kampaniach płatnych – dzięki czemu możemy osiągać niższe stawki za kliknięcia.

Przykład reklam na Google.pl (PPC), płatne wyniki

Przepraszam, czy mogę na słówko?

Staramy się dostarczać jak najlepszy content i zależy nam aby informować Cię o kolejnych ciekawych materiałach. Polub nasz fanpage @adrstudiopl aby być na bieżąco z aktualnymi trendami: